"wie niet kan delen, kan niet vermenigvuldigen"

IBAN Nummer: NL84 RABO 0159 9167 20 t.n.v. Stichting Voedselbank Alblasserdam.

 

FACEBOOK

onze sponsoren


Alblasserdam



ALBLASSERDAM



Barendrecht


Alblasserdam



 


Alblasserdam


 

Alblasserdam



Voorweg 17a - 2988 CG Ridderkerk





Alblasserdam




Alblasserdam


Alblasserdam


Alblasserdam


 

Scheldeplein 5-11, Alblasserdam.


 


kinderdijk


Hier kan uw logo komen te staan!


 

.

 

 

 

 

.

 

Een dag bij de voedselbank

Een dag bij de voedselbank in Alblasserdam

Het is nog stil als de chauffeurs ’s ochtends aankomen bij de voedselbank. Het werk wordt verdeeld en 2 chauffeurs gaan op pad met de koelbus naar de groenteveiling en slahandel. De andere 2 chauffeurs gaan met de Bochanenbus naar het distributiecentrum in Rotterdam. Hier kunnen alle voedselbanken in de regio producten halen. Het is er dan ook een komen en gaan van busjes. Als ze terug zijn gaan de chauffeurs langs de plaatselijke winkeliers waar iedere week producten gehaald mogen worden.

Ondertussen zijn ook de vrijwilligers die de pakketten maken binnen gekomen bij de voedselbank. De kratten staan al in volgorde van uitgifte en de dag ervoor zijn er al lang houdbare producten in gedaan. Ieder gezin dat een voedselpakket komt halen heeft een nummer en al naar gelang de gezinsgrootte worden er producten in de krat gedaan. Als de chauffeurs terug zijn gaan ook de producten van de winkeliers en de grote voedselbank in Rotterdam in de kratten. Dit moet allemaal in korte tijd gebeuren dus er zijn al gauw 7 mensen aanwezig om de kratten te vullen. Het is een gezellige drukte en ook een koffierondje wordt niet vergeten. Tenslotte wordt de winkelkoeling gevuld met de producten van de groenteveiling. Het ziet er allemaal keurig uit en de vrijwilligers kunnen trots zijn op zichzelf.

Rond een uur of 2 komt de volgende groep vrijwilligers binnen. Er wordt koffiegezet en de naambordjes worden opgespeld. Er wordt een koffiehoek gemaakt met tafels en stoelen. De koffie/ thee en limonade wordt op de tafels gezet. Om kwart voor 3 gaat de deur open en de eerste cliënten komen binnen. Er word met tijdvakken gewerkt zodat het nooit al te druk is. Bij de deur staat een vrijwilliger die het nummer van de cliënt afstreept op een lijst en daarna mag de cliënt wachten tot hij aan de beurt is. Een vrijwilliger zet de krat voor een cliënt op een tafel waarvan de inhoud in de tassen gaat van de cliënt die in de tassen en daarna gaat deze vrijwilliger met de cliënt langs de koelvitrine en kunnen ze nog extra groente en fruit uitkiezen. Er wordt gezellig koffie enz gedronken en er worden recepten uitgewisseld. Ook kunnen er serieuze onderwerpen aan bod komen. De cliënten kunnen adviezen krijgen over o.a. de schuldsanering, schuldhulpmaatje, maatschappelijk werk en de sociale raadslieden. Er zijn folders verkrijgbaar van organisaties waar cliënten iets aan kunnen hebben. En als cliënten hulp voor iets nodig hebben via internet, terwijl ze die niet zelf hebben kan dit hier geregeld worden. Onderling kunnen cliënten ook vaak wat voor elkaar betekenen.

Het zijn voor de vrijwilligers drukke middagen die veel van je vergen maar die nog veel meer voldoening geven omdat de mensen blij zijn met 1 of meer tassen met boodschappen en een praatje. De meeste cliënten vinden het fijn om met andere cliënten en de vrijwilligers te praten. Maar ze zijn het niet verplicht.

Als rond kwart over 5 alle cliënten zijn geweest worden de tafels geboend, de vitrine schoongemaakt en de vloeren geveegd. Ook wordt alles klaargezet voor de voedselbanken uit de regio die dit de volgende morgen komen halen voor hun eigen uitgifte.

Het was al met al weer een geslaagde dag met tevreden cliënten en voldane vrijwilligers. Het mes snijdt aan 2 kanten. Aan de ene kant wordt voedsel gegeven aan hen die dit hard nodig hebben en aan de andere kant wordt voedselverspilling wordt tegengegaan omdat er niets wordt weggegooid.